تحرک رمز سلامتی

مقالات ورزشی و پزشکی

تحرک رمز سلامتی

مقالات ورزشی و پزشکی

پندارهای غلط در مورد فعالیت بدنی

 

 

۱- داشتن فعالیت بدنی هزینه بالایی دارد . نیاز به وسیله ، کفش و لباس مخصوص دارد.

گاهی باید هزینه پرداخت تا ورزش کرد . فعالیت بدنی را میتوان هر جا و بدون هیچ وسیله ای انجام داد. جا به جا نمودن وسایل ، چوب ،‌ کتابها و کودکان به عنوان فعالیت بدنی تکمیلی معادل بالا رفتن از پله ها می باشند . پیاده روی به عنوان فعالیتی که بیشتر از همه انجام می شود و بیش از همه توصیه می شود کاملاً بی نیاز از این موارد است . بیشتر مناطق شهری دارای پارک ، آب نما یا پیاده روهایی ایده آل برای پیاده روی ،‌ دویدن یا ورزش و بازی هستند . نیازی نیست برای این کارها باشگاه ، استخر یا سایر مکانهای ورزشی مراجعه کرد

۲ - سرم خیلی شلوغ است فعالیت بدنی وقت زیادی می گیرد .

حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط در هر روز برای بهبود و حفظ سلامتی توصیه می شود . البته این به معنای قطع فعالیت بدنی پس از نیم ساعت نمی باشد . بیشتر فعالیتها را می توانید با کارهای روزمره مثل محل کار ، مدرسه ، خانه یا بازی و تفریح ممزوج کنید بیشتر فعالیتها را میتوانید با امور روزانه خود انجام دهید . 10 دقیقه پیاده روی سریع ، 3 بار در روز یا 20 دقیقه در ابتدای صبح و 10 دقیقه در طول روز حتی اگر مشغله شما زیاد باشد باز هم می توانید 30 دقیقه فعالیت در روز را به برنامه هایتان اضافه کنید .

کودکان طبیعتاً دارای تحرک بالایی هستند و به ندرت یک جا می نشینند . نیازی به صرف وقت و انرژی برای آموختن چیزهایی در مورد فعالیت بدنی به آنها نیست . به اندازه کافی فعال هستند . مطالعات اخیر در مورد کودکان سراسر جهان نشان داده که آنها در مناطق شهری فقیر درحال غیرفعال شدند . وقت و منابع مصروف برای آموختن ورزش به آنها قطع می شود و بازیهای کامپیوتری و تلویزیون جای تفریحات فعال آنها را می گیرد . تخمین زده شده که در بسیاری از کشورها چه توسعه یافته و در حال توسعه بیشتر از جوانان از تحرک بدنی ناکافی برخوردارند . فعالیت بدنی ناکافی در کودکان می تواند عواقب طولانی مدتی روی سلامتی به جای بگذارد . فعالیت بدنی منظم باعث فواید جسمی ، روحی و اجتماعی بسیاری برای جوانان می شود . فعال بودن بصورت بالقوه باعث کمک به جوانان و کودکان در داشتن استخوانها ، عضلات و مفاصل سالم می شود . وزن بدن را تنظیم کرده و چربی را کاهش می دهد و عملکرد مؤثر قلب و شش ها را فراهم می کند . بازی ، ورزش و سایر فعالیتهای بدنی این فرصت را به جوانان می دهد که ابراز وجود کنند ، خودشان را باور کنند و موفقیت و همکاری جمعی را تجربه کنند . همچنین این ها کمک می کنند تا از اضطراب و افسردگی پیشگیری شود . انجام ورزش و فعالیتهای بدنی هدایت شده و منظم می تواند پذیرش سایر رفتارهای بهداشتی نظیر پرهیز از سیگار ، الکل و مواد مخدر و رفتارهای خشن را تسریع کند . الگوهای فعالیت بدنی که در کودکی و دوران بلوغ کسب می شوند بیشتر در طول زندگی باقی می مانند و پایه ای برای زندگی فعال و سالم هستند . ازطرف دیگر ، زندگی غیرسالم مثل غیرفعال بودن ، تغذیه نامناسب و سوء مصرف مواد که در دوران جوانی پذیرفته شوند بیشتر در دوران بزرگسالی باقی می مانند .

فواید فعالیت بدنی

فواید فعالیت بدنی منظم برای سلامتی بسیار است . حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط مثلاً پیاده روی سریع ، برای بدست آوردن بسیاری از این اثرات کافی است . اگر چه با افزایش سطح فعالیت ، فواید آن نیز افزایش می یابد .

فعالیت بدنی منظم :

-1خطر مرگ و میر قبل از بلوغ را کاهش می دهد .

-2خطر مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی یا سکته مغزی را کاهش می دهد که مسؤول یک سوم تمام مرگ ها هستند .

-3خطر ایجاد بیماریهای قلبی یا سرطان روده ها را تا 50 درصد کاهش می دهد .

-4خطر ابتلای به دیابت نوع  2 را 50 درصد کاهش میدهد .

-5کمک می کند تا احتمال ابتلای به فشار خون بالا را که یک پنجم جمعیت بالغ دنیا را گرفتار کرده کاهش دهد .

-6به پیشگیری یا کاهش استئوپروز کمک می کند ، خطر شکستگی لگن را تا 50 درصد در زنان کاهش می دهد .

-7خطر ایجاد دردهای ناحیه کمر را کاهش میدهد .

-8باعث ترفیع سلامت روحی و روانی می شود . اضطراب ، استرس و احساس افسردگی و تنهایی را کاهش می دهد .

-9کمک می کند تا از عادات خطرناک مثل مصرف سیگار ، الکل و سوء استفاده از مواد مخدر و رژیم غذایی بد و خشونت مخصوصاً در کودکان و نوجوانان جلوگیری شود .

-10کمک می کند تا وزن بدن را تنظیم کرده و خطر چاقی را 50 درصد نسبت به افراد بی تحرک کاهش می دهد .

-11کمک می کند تا استخوانها ، عضلات و مفاصل سالمی داشته باشیم و افراد دچار حالات ناتوان کننده مزمن را از نظر قدرتی تقویت می کند . میتواند به درمان حالت های دردناک ، مثل کمردرد و زانو درد کمک کند .

همه ما میدانیم که فعالیت بدنی مثل پیاده روی ، دوچرخه سواری و بازیهای مختلف باعث میشود شما احساس خوبی داشته باشید ولی فعالیت بدنی منظم فواید بسیار دیگری نیز دارد . این کار نه تنها باعث بهبود و حفظ سلامت می شود ، بلکه اثرات مفید اقتصادی و اجتماعی خود را دارد . فعالیت بدنی منظم به کشورها و اقتصاد کمک می کند تا هزینه های مراقبت های بهداشتی کاهش یابد ، تولید افزایش یابد ، مدارس بهتر شوند ، غیبت از محل کار و تعویض شغل کمتر شود و مشارکت در ورزش و تفریحات سالم افزایش یابد . در بسیاری کشورها ، هزینه بهداشتی به علت نبود فعالبت بدنی و چاقی بالاست .

نظرات 1 + ارسال نظر
حوریا یکشنبه 19 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 08:24 ق.ظ http://http:/www.tasnimabi123.blogfa.com/

خسته نباشید. مطالب خوبی دارید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد