تحرک رمز سلامتی

مقالات ورزشی و پزشکی

تحرک رمز سلامتی

مقالات ورزشی و پزشکی

تناسب اندام، آرزوی انسانها

آنچه می خوانید به شما می آموزد که چگونه به وزن ایده آل برسید و در آن وزن، ثابت باقی بمانید. یادتان باشد لاغر شدن مهم است، اما لاغر ماندن مهم تر است.

 

شاید شما هم جز میلیون ها انسانی باشید که آرزو دارید تناسب اندام زیبایی داشته باشید. آیا تاکنون فکر کرده اید که چه چیزی زیبایی اندامتان را به هم زده است، اگر روی آینه قرار بگیرید، خواهید فهمید که انباشته شدن چربی که چاقی شما را به دنبال داشته، از تناسب اندام شما کاسته و باعث نگرانی و اضطراب شما شده است. بدیهی است که برای به دست آوردن اندامی زیبا و متناسب، بارها تلاش کرده اید و هر بار ممکن است با شکست نیز مواجه شده باشید و وزنتان دوباره به چاقی اولیه باز گشته باشد. آیا علت این شکست ها و بازگشت چاقی را می دانید. آنچه می خوانید به شما می آموزد که چگونه به وزن ایده آل برسید و در آن وزن، ثابت باقی بمانید. یادتان باشد لاغر شدن مهم است، اما لاغر ماندن مهم تر است. آری، می توان انواع گروه های غذایی و غذاهای دلخواه را مصرف کرد، اما باز هم اندام متناسبی داشت.

کاهش وزن هم با کم کردن کالری از طریق رژیم غذایی و هم سوزاندن کالری از طریق ورزش می‌باشد.

داشتن انگیزه و هدف، شرط الزامی و اساسی برای لاغر شدن است. هیچ فردی حاضر نیست که از لذت غذا خوردن، خود را محروم سازد مگر انگیزه‌ای چون سلامتی و بهداشت بهتر، زیبایی و خوش‌سیما بودن را در پیش رو داشته باشد. گاهی اوقات افراد چاق به هنگام روبه‌رو شدن با برنامه غذایی ارائه شده توسط پزشکان، دچار بحران شخصی شده و از پذیرفتن آن اجتناب می‌کنند اما با تقویت انگیزه‌های فردی، پذیرفتن اجرای رژیم‌های لاغری، مورد قبول می‌افتد.

چاقی فقط از طریق زیاد مصرف کردن نیست. خیلی از افراد که به من مراجعه کرده‌اند اظهار داشتند خیلی کم غذا می‌خورند ولی با این حال چاق شده‌اند. علت آن، این است که اشتباه غذا می‌خورند زیرا آنها اطلاع دقیقی از میزان کالری موجود در غذا ندارند، مثلا صد گرم تنقلات تقریبا مساوی است با دو بشقاب برنج.

 

▪ در ذیل به نکاتی اشاره می‌کنم که می‌تواند وزن شما را کاهش دهد به شرطی که بخوانید و عمل کنید.

 

ـ اکثر افراد دارای اضافه وزن، پرخور نیستند اما به اشتباه غذا می‌خورند.

 

ـ به هیچ عنوان نباید از دستور غذایی داده شده توسط پزشک سرپیچی کنید و غذای مازاد یا کمتر از آن مصرف کنید.

 

ـ آغاز لاغری و کاهش وزن پس از سه روز استفاده از رژیم غذایی، آغاز می‌شود.

 

ـ اگر طی دوره رژیم، هر بار از دستور غذایی سرپیچی کنید رژیم شما شکسته می‌شود و کاهش وزن خود را سه روز به تاخیر می‌اندازید. بنابراین کاملا به دستور پزشک عمل کنید.

 

ـ انجام ورزش و نرمش‌های ویژه، همراه با رژیم غذایی داده شده، شما را در رسیدن به تناسب اندام بیشتر کمک می‌کند.

 

ـ اضافه وزن و چاقی باعث انواع بیماری‌ها‌ و کوتاهی عمر می‌شود.

 

ـ سعی کنید تمرینات ورزشی، یک ساعت پیش از غذا یا دو ساعت پس از غذا انجام شود. تمرینات صبحگاهی قبل از صبحانه، اثر بسیار مفیدی در طول روز به جا می‌گذارد.

 

ـ حتی‌المقدور ا‌ز مصرف میوه‌های شیرین و رسیده خودداری کنید و به جای آن از میوه‌های نارس استفاده کنید.

ـ بعد از مصرف میوه، یک لیوان آب بنوشید.

 

ـ داروهای ضددرد و آرام‌بخش باعث افزایش وزن می‌شود.

 

ـ آب میوه را بدون شکر مصرف کنید و از مصرف آب میوه شیرین خودداری کنید.

 

ـ حذف صبحانه یا شام در رژیم غذایی برای کاهش وزن اشتباه محض است. این عامل نه تنها باعث لاغری نمی‌شود بلکه باعث چاقی و افزایش وزن می‌گردد، از طرفی حذف صبحانه باعث کاهش کارآیی فعالیت روزانه، عصبانیت، پرخاشگری و... می‌شود.

 

ـ همیشه با یک ترازو در یک وضعیت، خود را وزن کنید (هفته‌ای یک بار)

 

ـ از خرید غذاهای چاق‌کننده و اشتهاآور خودداری کنید.

 

ـ در هنگام گرسنگی، اقدام به خرید غذا نکنید.

 

ـ از خوردن غذا در ساعات نامناسب و خارج از زمان تغذیه، پرهیز کنید. برای مثال به هنگام دادن غذا به بچه‌ها، خود غذا نخورید.

 

ـ از خوردن غذای اضافه دیگران به دلیل دور نریختن آن اجتناب کنید.

 

ـ در صورتی که تمایل دارید، خارج از وقت غذا خوردن چیزی را تناول کنید بهتر است با مشورت پزشک از غذاهای گیاهی، سبزیجات و میوه‌جات استفاده کنید.

 

ـ سبزیجات و میوه را قبل از غذا میل نمایید.

 

ـ بعد از پیاده‌روی، دوش سرد بگیرید.

 

ـ در رژیم غذایی، می‌توانید غذا را به تدریج مصرف کنید. (سر ساعت باشد)

 

ـ از ماست، آبلیمو و روغن زیتون به عنوان سس استفاده و از خوردن مایونز به شدت پرهیز کنید.

 

ـ از همه دوستان و همکاران خود کمک بگیرید که شما را از خوردن غذاهای اضافی منع کنند و اگر حواستان در محل کار نیست، شما را متوجه کنند.

 

ـ غذا را ریز کنید تا بیشتر به نظر برسد و به محض تمام شدن غذا سفره را ترک کنید و از نگهداشتن مداوم قاشق و چنگال که باعث تداوم لقمه‌ها می‌شود اجتناب کنید.

 

ـ زمان غذا خوردن و جویدن را زیادتر کنید و لقمه‌ها را آرام‌آرام قورت بدهید.

 

ـ قبل از قورت دادن یک لقمه، اقدام به خوردن لقمه بعدی نکنید.

 

ـ سعی کنید از ماهی‌های آزاد استفاده نکنید چون خیلی چرب هستند.

 

ـ به هنگام غذا خوردن، آب زیاد ننوشید. بهتر است یک ربع پیش از غذا و یک ساعت پس از غذا آب بنوشید.

ـ اگر شما در انتخاب غذا رعایت نکاتی را که به شما گوشزد کردیم انجام دهید و به دستورات غذایی، خوب عمل کنید، مطمئن باشید به وزن ایده‌آل خود خواهید رسید.

 

ـ تقلید کردن رژیم غذایی دیگران اصلا صحیح نیست، به خاطر این‌که ممکن است یک نوع رژیم غذایی در یک انسان چاق موثر باشد، اما در دیگری موثر نباشد. بنابراین رژیم غذایی هر کس برای ساختمان جسمی و روانی همان شخص تعیین می‌شود و این کار توسط پزشک معالج انجام خواهد شد. بنابراین از رژیم غذایی دیگران برای افزایش و کاهش وزن خود هرگز استفاده نکنید.

 

ـ وعده‌های غذایی را طوری در نظر بگیرید که فاصله غذایی، حدود دو ساعت باشد.